اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@
اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@

راهنمای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

دانشکده پرستاری ومامایی

راهنمای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

· مشخصات کلی و ظاهری پایان نامه

· بخش های مختلف پایان نامه

صفحات مقدماتی

متن اصلی پایان نامه

- فصل اول: بیان مساله / اهداف و فرضیه های پژوهش/ تعریف متغیرها/ پیش فرض های پژوهشی

- فصل دوم: چار چوب پژوهش/ مروری بر مطالعات انجام شده

- فصل سوم: روش پژوهش

- فصل چهارم: یافته های پژوهش

- فصل پنجم: بحث/ نتیجه گیری/ پیشنهادها/ منابع و مآخذ/ چکیده انگلیسی صفحه عنوان به انگلیسی

- پیوست ها: فرم ها و نمونه ها/ اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی (کد حفاظت آزمودنی انسانی در پژوهش های علوم پزشکی)


مشخصات کلی و ظاهری پایان نامه

1- باید تمامی مشخصات مربوط به پایان نامه تایپ شده اعم از مشخصات دانشجو، اساتید راهنما و مشاور، عنوان پایان نامه و روش کار مطابق با پروپوزال تصویب شده دانشجو باشد.

2- بر اساس آئین نامه برای انجام هرگونه تغییر در مشخصات فوق، دانشجو باید کتباً درخواست خود را بنویسد و پس از تایید استاد راهنما در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مطرح و مورد تصویب قرار گیرد.

3- مطالب باید در برنامه میکروسافت ورد (Word) و روی کاغذ سفید یک دست و مرغوب تایپ شود. هنگام تصفیه حساب باید آخرین نسخه کامپیوتری مربوط به پایان نامه اصلاح شده به صورت یک فایل واحد(مشتمل بر خلاصه فارسی و انگلیسی، صفحه عنوان، فهرست، تمامی فصل ها، جداول، نمودارها، منابع، پیوستها) به انضمام دو فایل دیگر، یکی محتوی خلاصه فارسی و دیگری محتوی خلاصه انگلیسی بر روی فلاپی یا CD تحویل واحد تحصیلات تکمیلی دانشکده گردد.

4- قلم متن فارسی لوتوس یا کمپ ست معمولی با فونت 14 و انگلیسی Times New Roman با فونت 12 باشد (البته برای عناوین و فهرست می توان از فونت درشت تر استفاده کرد.) فاصله سطرها در تمامی متن فارسی باید 1cm باشد . حاشیه از بالا و سمت راست صفحه 4 سانتی متر و از پایین و سمت چپ 3 سانتی متر باشد. تعداد خطوط در هر صفحه بین 16 تا 22 خط باشد .

5- کلیه بخش های پایان نامه کاملاً ساده و بدون کادر باشد. قبل از شروع هر فصل و همچنین قبل از شروع بخش منابع، یک صفحه سفید بدون کادر که شماره و نام فصل و عنوان منابع با اندازه درشت و خوانا در آن درج شده قرار گیرد. شماره صفحات باید در پایین صفحه و در وسط قرار گیرد و از پایین صفحه 5/1 سانتی متر فاصله داشته باشد.

شروع شماره صفحه از ابتدای فصل اول و پایان آن انتهای بخش مراجع باشد.

صفحات سفید عناوین فصول که قبل از هر فصل قرار می گیرند نباید شماره صفحه داشته باشد.

6- صفحات بسم ا... الرحمن الرحیم، صفحه عنوان، تقدیر و تشکر و صورتجلسه دفاعیه و چکیده فارسی، چکیده انگلیسی بدون شماره صفحه باشد. در مورد فهرست بهتر است از شماره گذاری بر اساس حروف ابجد (الف، ب، ج، د، ه ...) استفاده شود. پیوست های پایان نامه با حروف ابجد شماره گذاری شوند.

7- تمامی بخش های پایان نامه (از جمله جداول، نمودارها، شکل ها، اعداد، شماره صفحات، و ...) باید کاملاً فارسی بوده و تا حد امکان از لغات فارسی استفاده شود مگر در مواردی که معادل فارسی واضح و مصطلح برای آنها یافت نشود و یا استفاده از کلمه فارسی به مفهوم اصلی صدمه بزند. درصد با علامت % مشخص شود.

8- واژه انگلیسی معادل اصطلاح علمی بکار برده شده را باید دراولین محلی که مورد استفاده قرار می گیرد به صورت زیر نویس درج نمود. در مورد استفاده از کلمات اختصاری نیز باید دراولین محل مورد استفاده عنوان کامل اصطلاح نوشته شود و در جلوی آن در داخل پرانتز کلمه اختصاری درج شود. در این مورد نیز واژه کامل انگلیسی را باید به صورت زیرنویس در پایین صفحه نوشت. مثلا آزمون بدون استرس بدیهی است که در محل های بعدی فقط کلمه اختصاری انگلیسی نوشته شود.

9- در متن باید نام اشخاص به فارسی نوشته شود و تلفظ انگلیسی آن به صورت زیرنویس نگاشته شود. قلم زیرنویس با قلم متن اصلی باید متفاوت باشد. عبارت مورد نظر توسط شماره ی کوچک در بالا و سمت چپ آن مشخص شده و در زیرنویس توضیح آن آورده شود.

10- منابع به ترتیبی که در متن مورد استفاده واقع می شوند شماره گذاری شود و در بخش منابع نیز به همان ترتیب آورده شوند.

11- روابط ریاضی و فرمول ها نیز با توجه به فصل مربوطه و ترتیب قرارگیری شماره گذاری شوند، به عنوان مثال (رابطه 7-3) نشان دهنده هفتمین فرمول در فصل سوم است.

12- کلیه جداول، نمودارها و شکل ها بطور جداگانه و به ترتیب شماره گذاری شوند. به این طریق که ابتدا شماره فصل و بعد شماره ترتیب قرارگیری ذکر شوند. مثلا (جدول 1-4) یعنی جدول یک در فصل چهارم است. عناوین توضیح جداول در بالای جدول و عناوین نمودارها و شکل ها در زیر نمودار یا شکل درج شوند.

13- سیستم واحدهای مورد استفاده در پایان نامه متریک است. در صورتی که از واحدهای دیگری استفاده شود باید معادل آن بر مبنای متریک آورده شود.

14- جلد پایان نامه باید از جنس مقوایی سخت با روکش کالینگور بوده و حدود 2 تا 3 میلی متر ضخامت داشته باشد. رنگ پایان نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد مامایی سبز، کارشناسی ارشد پرستاری طوسی، دکتری مامایی آبی، دکتری پرستاری سورمه ای و. نوشته های روی جلد زرکوب باشد.

بخش های مختلف پایان نامه:

صفحات مقدماتی: ترتیب صفحات به شرح زیر می باشد.

طرح روی جلد (به نمونه در بخش پیوست ها مراجعه شود). از بالای صفحه تا پایین آن به ترتیب:

-آرم دانشگاه علوم پزشکی مشهد. (قلم Titrو 14)

-نام دانشکده پرستاری و مامایی (قلم Yagut و14)

-پایان نامه کارشناسی ارشد رشته .................................. گرایش ..................................( قلم Yagut و14)

-عنوان (قلم Yagut و14)

-عنوان پایان نامه (قلم Titrو و14)

-استاد راهنما (قلم Yagut و14)

-اساتید مشاور و ارائه دهنده (قلم Yagut و14) و نام آنها (قلم Titrو14)

-ماه و سال (قلم Yagut و14)

-شماره (قلم Yagut و14)

-همین صفحه انگلیسی هم تنظیم شود.

صفحه بسم ا... الرحمن الرحیم

صفحه عنوان : شبیه صفحه روی جلد خواهد بود و در انتهای صفحه جمله:

«حق استفاده از مفاد پایان نامه برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشکده پرستاری و مامایی محفوظ است » نوشته شود.

صفحه صورتجلسه و تایید هیات داوران

صفحه تقدیم: فقط در یک صفحه و انتخاب فونت به عهده دانشجو است.

صفحه تشکر و قدردانی: تقدیر و تشکر از کلیه افراد و ارگانها تنها در یک صفحه باشد.

چکیده فارسی شامل: زمینه و هدف/ روش کار/ نتایج/ نتیجه گیری نهایی و واژه های کلیدی می باشد و باید حداکثر 300 کلمه و حتی الامکان در یک صفحه باشد. در چکیده از اشاره به تاریخچه/ زمینه تحقیق/ توصیف تکنیک ها، بحث و ذکر منابع خود داری شود. (برابر الگوهای پیشنها شده در قسمت پیوست). در زیر هر چکیده 10-3 واژه کلیدی بر اساس لیست MeSH انتخاب شود.

فهرست مطالب: شامل فصل اول/ دوم/ سوم/ چهارم/ پنجم/ منابع و مآخذ پیوست ها/ چکیده انگلیسی/ صفحه عنوان به انگلیسی

فهرست جداول: شامل شماره و عنوان جداول

فهرست نمودارها: شامل شماره و عنوان نمودار

فهرست شکل ها: در صورت نیاز شامل شماره و عنوان شکل

متن اصلی پایان نامه:

فصل اول: شامل بیان مساله/ اهداف و فرضیه های پژوهشی/ تعریف متغیر ها/ پیش فرض های پژوهش است.

بیان مساله:بیان مساله به معنای توصیف و توجیه موضوع پژوهش است. در این قسمت باید به این سوال جواب داده شود که چرا مساله پژوهش مساله ای است که باید مورد تحقیق علمی قرار گیرد. اصل کلی در بیان مساله رعایت یک روند منطقی است بطوریکه شروع آن با مشکل و ختم آن با هدف تحقیق می باشد.

در بیان مساله معلوم می شود که : بروز و شیوع مشکل چقدر است؟ چه کسانی را در بر می گیرد؟ این موضوع از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه بصورت مساله در آمده و چه تحولی داشته است؟ دلایل احتمالی مشکل چیست؟ چه راه حل هایی تا کنون بکار رفته است؟ و تا چه اندازه موفق بوده است و چرا این روش انتخاب شده است؟ همچنین در این قسمت تحقیقات دیگران مرور می شود و نواقص موجود مشخص می گردد. لازم است عوارض ناشی از تداوم مشکل و فواید ناشی از اجرای تحقیق و کاربرد آن به روشنی مطرح گردد.

ضمناً منابع هر مطلبی که در این فصل ارائه می شود در متن با شماره مشخص شود.

اهداف: اهداف باید صریح، روشن، بدون ابهام و واقع بینانه باشد و بصورت منطقی و با افعال رفتاری بیان شود. اهداف باید با عنوان، یان مساله، فرضیه و سوالات پژوهش هماهنگ باشد.

فرضیه و سوالات: بصورت یک جمله خبری و حتی المقدور جهت دار نوشته شود و حاوی یک پیشگویی باشد و زیربنای علمی داشته باشد. در مطالعات توصیفی به جای فرضیات سوالات تحقیق ذکر می شود.

تعریف متغیرها: در تعریف نظری متغیر ها باید از یک مرجع معتبر استفاده نمود و به طور دقیق و واضح و با کلمات ساده آن را تعریف کرد. در تعریف عملی متغیر بصورت واقعیاتی قابل اندازه گیری با کلمات ساده و واضح بیان شود.

پیش فرض ها: جملاتی هستند که درستی و اعتبارشان پذیرفته شده است و احتیاج به استدلال ندارند و مساله پژوهش بر اساس آن بنا نهاده شده است. بنا بر اصول پیش فرض ها، همه پدیده ها دلایل پیشین دارند، حوادث طبیعی بر حسب تصادف نیستند و احتمالا بنا بر دلایلی هستند.

فصل دوم: شامل چارچوب پژوهش و مروری بر مطالعات است.

چارچوب پژوهش : مطالعات تحقیقی چارچوبی از دانش زمینه ای دارند که پایه های مطالعه را تشکیل می دهد.همه مطالعات روی مدل پنداشتی یا تئوری پایه گذاری نمی شود،اما هر مطالعه ای یک چارچوب دارد اگر مطالعه بر اساس مدل پنداشتی ویژه ای طراحی شده باشد به آن چهارچوب پنداشتی می گویند و اگر بر اساس تئوری خاصی برنامه ریزی شده باشد به آن چارچوب نظری می گویند.

مروری بر مطالعات :مروری بر مطالعات به معنای جستجوی منابع اطلاعاتی مختلف به منظور دستیابی به جنبه های مختلف موضوع پژوهش است که برای محقق فرصتی فراهم می سازد تا درک کند در این زمینه چه کارهایی انجام شده و چه اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد و او باید از کجا شروع کند و یا چه کاری و چگونه کار را انجام دهد. در حقیقت مروری بر مطالعات خلاصه ای از نکات اصلی، نتیجه گیری عمومی و خلاء موجود در مطالعات و کاربرد در تحقیق می باشد. در هنگام سازمان دهی مرور مطالب، اول بحث را به مطالعاتی که حداکثر ارتباط را با مطالعه حاضر دارند اختصاص دهید.

فصل سوم: شامل نوع پژوهش/ جامعه پژوهش/ محیط پژوهش/ نمونه پژوهش/ روش نمونه گیری/ حجم نمونه و روش محاسبه آن/ مشخصات واحد پژوهش و معیارهای ورود و خروج مطالعه/ توضیح ابزار گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی ابزار/ روش گردآوری اطلاعات/ روش تجزیه و تحلیل داده ها/ محدودیتهای پژوهش و ملاحظات اخلاقی است.

فصل چهارم (یافته ها): مطالب این بخش تنها بر اساس یافته های حاصل از پژوهش تنظیم می گردد و شامل اطلاعات نوشتاری، جداول و نمودارها می باشد. باید از ذکر اطلاعات یکسان در الگوهای متفاوت (متن/ جداول و نمودار ...) پرهیز شود. البته ضروری است یافته ها در ابتدا با جملات ساده و روان بیان شده و برای بیان جزئیات به جداول و نمودار استناد شود. این فصل به بیان یافته ها اختصاص دارد نه تفسیر آنها لذا صرفا نتایج به ترتیب منطقی و متناسب با اهداف و فرضیاتی که بیشتر در پرپوزال طراحی شده بود بیان گردد و از تناقض گویی پرهیز شود.

فصل پنجم :این فصل شامل قسمت های بحث / نتیجه گیری / پیشنهادها / منابع و مأخذ / چکیده انگلیسی و صفحه عنوان به انگلیسی است.

بحث :پاراگراف اول بحث پاسخ به سؤال پژوهش است سپس نتایج با یافته های دیگر محققین مقایسه می گردد و دلایل تفاوت ذکر می شود. در این فصل باید به یافته های مهم و شاخص پایان نامه با دلایل منطقی و علمی اشاره شود و تنها نتایجی مورد بحث قرار گیرد که در فصل یافته ها به آن اشاره شده است.

نتیجه گیری:در آخر بحث آورده می شود. در این قسمت نتایج اختصاصی و مهم به صورت دسته بندی ارائه می گردد،‌ طوری که خواننده پایان نامه باخواندن آن بتواند یافته های مهم پایان نامه را به دست آورد.

پیشنهادات:در این بخش از پایان نامه به مسائل بی جواب در رابطه با تحقیق انجام شده اشاره می شود و پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی به استناد نتایج بدست آمده در این تحقیق ارائه می شود. در حقیقت در این بخش زمینه های تحقیقاتی جدید پیش روی محققان گذاشته می شود.

منابع و مأخذ (مرجع نگاری): برای نگارش فهرست منابع در متون علمی انگلیسی پزشکی دو روش به نام ونکوور (vancouver/1978) و هاروارد (Harvard/ روش نویسنده تاریخ) بیشترین کاربرد را دارد. لازم به ذکر است که روش ونکوور مورد استفاده در پایان نامه ها و مقالات بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.

فهرست نویسی به روش هاروارد: در این روش که به سیستم نویسنده-تاریخ (author-date system) مشهور است نام نویسندگان و سال انتشار منبع مورد استفاده ابتدا یا در انتهای متن در داخل پرانتز ذکر می شود( قبل از نقطه انتهای جمله). فهرست منابع در شیوه هاروارد به ترتیب حروف الفبا دسته بندی و تنظیم می شود. علاقه مندان برای جزئیات بیشتر درباره این روش منبع نویسی می توانند به کتب مرجع نویسی مراجعه نمایند.

فهرست نویسی به روش ونکوور: در این روش منابع مورد استفاده به ترتیب استفاده از آنها در متن و با اعداد در داخل پرانتز ( برای هر مرجع یک عدد اختصاص می یابد) در انتهای متن به کار می رود.

نکات کاربردی در فهرست نویسی منابع لاتین:

·                     این اعداد بعد از نقطه و کاما در آخر هر جمله و قبل از دو نقطه (:) و سمی کولن (؛) قرار می گیرند.

·                     چنانچه منبعی به دفعات در یک متن مورد استفاده قرار گیرد همان شماره ی استناد اول دوباره ذکر می شود و تغییری در شماره استناد آن داده نمی شود.

·                     وقتی در یک محل در متن به منابع متعددی استناد می شود، از خط فاصله (-) برای توالی اولین عدد و آخرین عدد و از ویرگول (،) برای جداسازی شماره متعدد استفاده می شود.مثال: (9-7،5،3)

·                     در این شیوه منابع و مآخذ به همان نظم ترتیبی موجود در متن تنظیم می شود نه برحسب حروف الفبا.

·                     تا 6 نویسنده آورده می شود و در صورتی که تعداد نویسندگان بیشتر باشد کلمه ی همکاران ( etal) آورده می شود. ما بین نام نویسندگان از ویرگول و یک فاصله استفاده می شود.

·                     از بکارگیری خلاصه مقالات به عنوان منابع پرهیز شود. مقالاتی که جهت چاپ تائید شده ولی هنوز به چاپ نرسیده باید به عنوان در دست چاپ (In Press) یا در دست انتشار( forthcoming) مشخص شوند.

·                     برای استناد به مقاله لاتین عناصر مورد استفاده به صورت ذیل می باشد:

نام خانوادگی نویسنده ( یک فاصله) حرف اول نام کوچک و نام میانی ( بدون فاصله و نقطه گذاری) ( نقطه) عنوان مقاله( نقطه) عنوان مجله ( اختصار استاندارد نام مجله) ( یک فاصله) سال انتشار( سمی کولن) جلد( پرانتز) داخل پرانتز شماره ( دو نقطه) شماره صفحه.

·                     برای استناد به کتاب لاتین عناصر مورد استفاده به صورت ذیل می باشد:

نام خانوادگی نویسنده ( یک فاصله) حرف اول نام کوچک و نام میانی ( بدون فاصله و نقطه گذاری) ( نقطه) عنوان کتاب ( نقطه) شماره ویرایش ( نقطه) محل نشر( دو نقطه) ناشر( سمی کولن) سال نشر( نقطه)

نمونه هایی از شیوه نگارش فهرست نویسی بر اساس سبک ونکوور:

مقالات مجلات

1- مقاله استاندارد مجله

(فهرست 6 نویسنده و کلمه همکاران (et al) در صورتی که تعداد نویسندگان بیشتر باشد)

(یادداشت: NLM در حال حاضر تا 25 نویسنده را فهرست می کند در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از 25 نفر باشد،‌ NML نام 24 نویسنده اول و آخرین نویسنده را لیست کرده و سپس کلمه همکاران (et al) را می آورد).

Vega KJ, Pina I, Krevsky B. Heart transplantation is associated with an increased risk for pancreatobiliary disease. Ann Intern Med 1996 Jun1;124 (11): 980-3.

بعنوان یک گزینه اگر نشریه ای از روش شماره گذاری مداوم در طول یک دوره استفاده می کند می توان ماه و شماره نشریه را حذف کرد

(یادداشت: برای انجام،‌ این گزینه در مثال ها ی اصول مشترک استفاده می شود NML از این گزینه استفاده می کند).

Vega KJ, Pina I, Krevsky B. Heart transplantation is associated with an increased risk for pancreatobiliary disease. Ann Intern Med 1996;124: 980-3

بیش از 6 نویسنده:

Parkin DM, Clayton D, Black RJ, Masuyer E, Friedl HP, Ivanov E, et al. Childhood Ieukaemia in Europe after Chernoby1: 5 year follow-up. Br J Cancer 1996;73:1006-12.

2- سازمان به عنوان نویسنده

The Cardiac Society of Australia and New Zealand. Clinical exercise stress testing. Safety and performance guidelines. Med J Aust 1996; 164: 282-4.

3- مقاله بدون نام نویسنده

Cancer in South Africa [editorial]. S Afr Med J 1994;84:15.

4- مقاله به زبان غیر انگلیسی

(یادداشت: عنوان را به انگلیسی ترجمه نموده آنرا در یک پرانتز به همراه علامت اختصاری زبان ترجمه شده ضمیمه می کند).

Ryder TE, Haukeland EA, Solhaug JH. Bilateral infrapatellar seneruptur hostidigere frisk Kvinne. Tidsskr Nor Laegeforen 1996;116:41-2.

5- شماره جلد همراه با پیوست

Shen HM, Zhang QF. Risk assessment of nickel carcinogenicity and occupational lung cancer. Environ Health Perspect 1994;102 Suppel 1:275-82.

6- شماره انتشار همراه با پیوست

Payne DK, Sullivan MD, Massie MJ. Women's psychological reactions to breast cancer. Semin Oncol 1996;23(1 Suppl 2):89-97.

7- شماره جلد همراه با بخش

Ozben T, Nacitarhan S, Tuncer N. Plasma and urine sialic acid in non-insulin dependent diabetes mellitus. Ann Clin Biochem 1995;32(Pt 3):303-6.

8- شماره انتشار همراه با بخش

Poole GH, Mills SM. One hundred consecutive cases of flap lacerations of the leg in ageing patients. N Z Med J 1994;107(986 Pt 1):377-8.

9- شماره انتشار بدون شماره جلد

Turan I, Wredmark T, Fellandar-Tsai L. Arthroscopic ankle arthrodesis in rheumatoid arthritis. Clin Orthop 1995;(320):110-4.

10- بدون شماره انتشار با جلد

Browell DA, Lennard TW. Immunologic status of the cancer patient and the effects of blood transfusion on antitumor responses. Curr Opin Gen Surg 1993:325-33.

11- صفحه بندی با اعداد رومی

Fisher GA, Sikic BI. Drug resistance in clinical oncology and hematology.

Introduction. Hematol Oncol Clin North Am 1995 Apr;9(2):xi-xii.

12- نوع مقاله که بسته به ضرورت چاپ می شود

Enzensberger W, Fischer PA. Metronome in Parkinson's disease [letter]. Lancet 1996;347:1337. Clement J, De Bock R. Hematological complications of hantavirus nephropathy (HVN) [abstract]. Kidney Int 1992;42:1285.

13- مقاله حاوی رد یک مطلب

Garey CE, Schearzman AL, Rise ML, Seyfried TN. Ceruloplasmin gene defect associated with epilepsy in EL mice [retraction of Garey CE, Schwarzman AL, Rise ML, Seyfried TN. In: Nat Genet 1994;6:426-31]. Nat Genet 1995;11:104.

14- مقاله رد شده

Liou GI, Wang M, Matragoon S. Precocious IRBP gene expression during mouse development [retracted in Invest Ophthalmol Vis Sci 1994;35:3127]. Invest Ophthalmol Vis Sci 1994;35:1083-8.

15- مقاله منتشر شده حاوی غلط چاپی

Hamlin JA, Kahn AM. Herniography in symptomatic patients following inguinal hernia repair [published erratum appears in West J Med 1995;162:278]. West J Med 1995;162:28-31.

کتابها و سایر رساله ها

(یادداشت: در شیوه سابق ونکوور به غلط از ویرگول به جای نقطه ویرگول(؛) بین سال و شماره انتشار استفاده می شد).

16- نویسنده (گان) شخصی

Ringsven MK, Bond D. Gerontology and leadership skills for nurses. 2nd ed. Albancy (NY): Delmar Publishers; 1996.

17- ویرایشگر (ان)، گردآورنده(گان) به عنوان مؤلف

Norman IJ, Redfern SJ, editors. Mental health care for elderly people. New York: Churchill Livingstoone; 1996.

18- سازمان به عنوان نویسنده یا ناشر

Institute of Meddicine (US). Looking at the future of the Medicaid program.

Washington: The Institute; 1992.

19- فصلی از یک کتاب

(یادداشت : در شیوه سابق ونکوور یک نقطه به جای حرف P قبل از شماره صفحه قرار می گرفت).

Phillips SJ, Whisnant JP. Hypertension and stroke. In: Laragh JH, Brenner BM, editors. Hypertension: pathophysiology, diagnosis, and management. 2nd ed. New York: Raven press; 1995.p.465-78.

20- گزارش کنفرانس ها

Kimura J, shibasaki H, editors. Recent advances in clinical neurophysiology.

Proceedings of the 10 th International Congress of EMG and Clinical

Neurophysiology; 1995 Oct 15-19; Kyoto, Japan. Amsterdam: Elsevier; 1996.

21- مقاله کنفرانس

Bengtsson S, Solheim BG. Enforcement of data protection, privacy and security in medical informatics. In: Lun KC, Degoulet p, Piemme TE, Rienhoff O, editors.

MEDINFO 92. Proceedings of the 7th World Congress on medical Iinformatics;1992

Sep 6-10; Genève, Switzerland. Amsterdam: North-Holland; 1992. p. 1561-5.

22- گزارش علمی یا فنی

منتشر شده توسط مؤسسه سرمایه گذار یا حمایت کننده:

Smith P, Golladay K. Payment for durable medical equipment billed during skilled nursing facility stays. Final report. Dallas (TX):m Dept. of health and Human Services ( US), Office of Evalution and Inspections; 1994 Oct. Report No:HHSIGOE169200860.

منتشر شده توسط مؤسسه اجرا کننده:

Field MJ, Tranquada RE, Feasley JC, editors. Health services research: work force and educational issues. Washington: National Academy Press;1995. Contract No: AHCPR28292008. Sponsored by the Agency for Health Care Policy and Research.

23- پایان نامه

Kaplan SJ. Post-hospital home health care: the elderly's access and utilization [ dissertation]. St. Louis (MO): Washington Univ; 1995.

24- اختراع ثبت شده

Larsen CE, Trip R, Johnson CR, inventors; Novoste Corporation, assignee. Methods for procedures related to the electrophysiology of the heart. US patent 5,529,067. 1995 Jun 25.

سایر موارد منتشر شده

25- مقاله روزنامه

Lee G. Hospitalizations tied to ozone pollution: study estimates 50,000 admissions annually. The Washington Post 1996 Jun 21; Sep. A:3 ( col.5).

26- مواد دیداری شنیداری

HIV+/AIDS: the facts and the future [videocassette]. St. Louis ( MO): Mosby-Year Book; 1995.

27- مواد حقوقی

قانون عمومی:

Preventive Health Amendments of 1993, pub. L. No. 103-183, 107 Stat. 2226 (Dec. 14, 1993).

لایحه تصویب نشده:

Medical Records ConfidentialityAct of 1995, S. 1360, 104th Cong., 1st Sess. (1995).

شماره مقررات فدرال:

Informed Consent, 42 C.f.R. Sect. 441. 257 (1995).

بازپرسی:

Increased Drug Abuse: the Impact on the Nation's Emergency Rooms: Hearings Before the Subcomm. On Human Resources and Intergovernmental Relations of the House Comm. On Government Operations, 103rd Cong., 1st Sess. (May 26, 1993).

28- نقشه

North Carolina. Tuberculosis rates per 100,000 population, 1990 [demographic map]. Raleigh: North Carolina Dept. of Environment, Health, and Natural Resources, Div.

Of Epidemiology:1991.

29- انجیل (کتاب آسمانی)

The Holy Bible. King James version. Grand Rapids (MI): Zondervan Publishing House: 1995. Ruth 3:1-18.

30- واژه نامه و کتابهای مرجع مشابه

Stedman's medical dictionary. 26 th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1995.

Apraxia; p. 119-20.

31- مواد کلاسیک (هنری)

The Winter's Tale: act 5, scene 1, lines 13-16. The complete works of William Shakwspeare. London: Rex; 1973.

مواد منتشر نشده

32- زیر چاپ

(یادداشت: NLM واژه در دست انتشار (Forthcoming) را به این دلیل که همه ی موارد پرینت نمی گردد ترجیح می دهد.)

Leshner AI. Moleular mechanisms of cocaine addiction. N Engl J Med. In press 1996.

مواد الکترونیکی ( Electronic Material)

33- مقاله نشریه در قالب الکترونیکی

Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis [serial online] 1995 Jan-Mar [cited 1996 Jun 5]; 1(1):[24 screens]. Available from: URL:

http:/WWW. cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm

34- رساله در قالب الکترونیکی

CDI, clinical dermatology illustrated [monograph on CD-ROM]. Reeves JRT, Maibach H. CMEA Multimedia Group, producers. 2 nd ed. Version 2.0.San Diego: CMEA; 1995.

35- پرونده رایانه ای

Hemodynamics III: the ups and downs of hemodynamics [computer program]. Version 2.2. Orlando (FL): Computerized Educational Systems; 1993.

منابع فارسی

◄ توجه شود که در فهرست منابع فارسی، نخست نام خانوادگی نویسنده و سپس نام کوچک ذکر شود.

◄ به علائم و نقطه گذاریها نیز توجه شود.

◄ شماره صفحات مورد استفاده در منابع فارسی در انتهای مشخصات هر منبع پس از سال نشر و به دنبال حرف ص. ذکر شود.

سازمان به منزله مؤلف:

شرکت سهامی داروپخش. دارونامه. تهران: 1364.

کتاب چند جلدی با عنوانی عام و عنوانهای خاص هر جلد:

هاریسون، تنسلی راندولف. اصول طب داخلی. ج 3: بیماریهای دستگاه گوارش. ترجمه محمد ناظم. تهران: چهر، 1365. ص.78-85

·                     مترجم خاص هر جلد در مکان خود ذکر می شود.

کتابهای چند جلدی با عنوانی عام:

اسنل، ریچارد. آناتومی بالینی. مترجمین سهیل سعادت، تورج راسخی راد. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، معاونت پژوهشی، 1374. ج.1 ص.94-98

ویرایشهای یک اثر:

آل محمد، محمد مهدی. میکروب شناسی عملی. ویرایش 2. تهران: نشر دانشگاهی، 1365. ص.88

فصلی یا بخشی از یک کتاب که هر یک دارای نویسنده است:

فرهنگ، مهرداد."بیماریهای آلرژیک کودکان" در: مسایل روزمره طب اطفال. گردآورنده محمد توکلی. تهران: دانشجو، 1364. ص.125-140

مقاله:

حاجی ترخانی، امیر حسن. " جامعه پزشکی و استفاده از اطلاعات علمی". مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، سال اول، ش 2 ( تابستان 1373): 72-76

پایان نامه ها:

گلعلی پور، محمد جعفر. " سیر تکاملی و غیر طبیعی مشتقات قوس اول برونشیال درجنین". پایان نامه دکتری تخصصی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 1374.ص. 41-43

با یک نویسنده:

حسینی، ابوالقاسم. اصول بهداشت روانی. مشهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 1371. ص 25-38

فرید حسینی، رضا. پاتوفیزیولوژی بیماریهای رماتیسمی و خود ایمنی. مشهد: آستان قدس رضوی، 1365. ص.65-83

یا دو نویسنده:

معنوی، عزالدین؛ فدایی، فرید. خواب و رویا از دیدگاه پزشکی. تهران: دانشگاه تهران، 1367. ص. 23-33

بیش از سه نویسنده:

فرهودی، ابوالحسن و دیگران. بیماریهای نقص ایمنی، تشخیص و درمان. تهران: علمی، 1365. ص.42-51

بدون نویسنده:

اطلس تشریح بدن انسان. تهران: شرکت جغرافیایی و کارتوگرافی ایران، 1365. ص.83

شیر مادر و تغذیه شیرخوار. تهیه شده توسط اساتید دانشگاههای علوم پزشکی و معاونت امور بهداشتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 1365. ص.27

ترجمه یک اثر

مور، کیت ال. تکامل جنینی انسان. مترجمین علیرضا فاضل، هاله حبیبی، مهنوش فروغی. مشهد: کتابستان 1371. ص.65-71

کولینز، ر. دوگلاس. اختلالات آب و الکترولیتها. ترجمه احمد فرزاد، فاطمه حقیقت. مشهد: آستان قدس رضوی، 1365.ص.43-54

ویراستار و گردآورنده به جای نویسنده:

فرمان آرا، ایرج. گردآورنده. پیشرفتهای جدید در مهندسی بهداشت. تبریز: دانش و زندگی، 1366.ص.125

·                     بهتر است در پایان نامه ابتدا منابع فارسی وسپس منابع انگلیسی نوشته شوند.

·                     برای نوبت چاپ کتاب از اختصارات زیر استفاده شود:

                        (2nd edi/ 3rd edi / 4th edi/ 5th edi/ )

منبع: http://www.mums.ac.ir

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد