اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@
اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@

اگر می خواهید کنکور کارشناسی ارشد بدهید …

مجموعه علوم اقتصادی هر ساله یکی از پرجمعیت‌ترین کدهای امتحانی آزمونهای تحصیلات تکمیلی سازمان سنجش می باشد. این حجم بالای شرکت کننده صرفاً به خاطر بالابودن دانشجویان و دانش آموخته های رشته های اقتصاد با گرایش های متفاوت نمی باشد، بلکه شرایط بازار کار این رشته در حال حاضر از وضعیت مطلوبی نسبت به سایر رشته ها برخوردار می باشد،  

   

 هر ساله میزان متقاضیان ورود به این رشته از سایر رشته ها که عموماً فارع التحصیلان رشته های فنی و مهندسی می‌باشند رو به افزایش است و لذا رقابت میان متقاضیان ورود به دوره کارشناسی ارشد این رشته را مشکل‌تر کرده است.

سوالات کد رشته ۱۱۰۵(مجموعه علوم اقتصادی) به ۵ عنوان تقسیم می شود که تعداد سوالات هر عنوان ۳۰عدد و درقالب یک دفترچه به داوطلب داده می شود که مدت پاسخ گویی به سوالات نیز۲۱۰ دقیقه به شرح ذیل می باشد:
عنوان ۱: زبان: شامل زبان عمومی و زبان تخصصی
عنوان ۲: اقتصاد خرد: شامل دروس اقتصاد خرد۱ و۲ + اقتصاد ریاضی
عنوان ۳: اقتصاد کلان: شامل دروس اقتصاد کلان ۱ و ۲ + سیاستهای پولی و مالی
عنوان ۴: آمار: شامل دروس آمار در اقتصاد و بازرگانی ۱ و۲ + اقتصادسنجی مقدماتی
عنوان ۵: ریاضی: شامل دروس ریاضیات عمومی ۱و ۲ با تاکید بر کاربرد ریاضیات در اقتصاد و بازرگانی

عنوان ۶: برخی دروس تخصصی (در سایت اعلام شده است).
در حال حاضر مجموعه علوم اقتصادی داری ۶ گرایش به شرح ذیل می باشد:
۱- علوم اقتصادی ۲- اقتصاد توسعه ۳- اقتصاد انرژی ۴- اقتصاد محیط زیست ۵- برنامه ریزی و تحلیل سیستم های اقتصادی ۶- تجارت الکترونیک

تا سال ۸۵ ،علاوه بر شرایط مناسب بازار کار این رشته درسطح تحصیلات تکمیلی، یکی از دلایل دیگری که باعث افزایش داوطلبین ورود به این رشته مخصوصاً دانشجویان رشته های فنی‌مهندسی و همچنین رشته های ریاضی و آمار می‌شد،‌ سبک خاص و نوع طراحی سوالات بود. چراکه طی این سالها سوالات دروس خرد و کلان کاملاً سطحی بود و سوالات دشوار و به اصطلاح سخت نیز مسائل مربوط به ضریب فزاینده و مباحث دیفرانسیل گیری می‌شد که تنها برای دانشجویان رشته های اقتصاد مشکل بود. از طرف دیگر سوالات آمار و ریاضی نیز نیاز به دانش خاص خودش را داشت که این دروس هم پاشنه آشیل دانشجویان رشته های اقتصاد می باشد. درس زبان نیز بخاطر پایین بودن ضریب، عملاً تاثیری بر نتیجه نهایی نداشت. برآیند این امر نیز در خروجی های کنکور منعکس می شد؛ همه ساله نفرات برتر عموماً جزء رشته هایی غیر از رشته اقتصاد بودند و اینگونه بود که تلاش ۴ ساله دانشجویان اقتصاد در یک رقابت کاملاً ناعادلانه به هدر می رفت، به حدی که توسط یکی از مسئولین پیش نهاد شده بود، با توجه به خروجی های کنکور، دوره کارشناسی اقتصاد عملاً کارایی نداشته و بهتر است حذف شود!
خوشبختانه(برای دانشجویان رشته های اقتصاد) و متاسفانه(برای دانشجویان سایر رشته ها) با رویکرد جدیدی که طراحان سوالات کنکور از سال ۸۵ به بعد اتخاذ کرده اند، سوالات اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، از حالت ریاضی وار(Mathematical) به سمت سوالات تحلیلی و مفهومی (Conceptual)سوق پیدا کرده است. همچنین سوالات آمار و ریاضی به سمت سوالات کاربردی میل پیدا کرده است و بگونه ای طرح می شود که عدم تسلط بر مفاهیم ریاضی و آماری پیشرفته و پیچیده که شاید یک ضعف نسبی برای دانشجویان اقتصاد بحساب آید، باعث دغدغه خاطر این عزیران نشود و آشنایی کامل با آمار و ریاضیات عمومی دوره کارشناسی برای جواب گویی به سوالات کافی باشد.
از دیگر اقدامات سازمان سنجش که مختص به رشته اقتصاد نبوده و بنظر من یکی از ارزشمندترین تصمیمات می باشد، بحث لحاظ معدل داوطلبین در نتیجه نهایی بوده که این امر نیز باعث افزایش نسبی کیفیت خروجی های کنکور شده است.

در قسمت قبل ضمن معرفی رشته امتحانی مجموعه علوم اقتصادی (کد ۱۱۰۵)بیان شد که در حین مطالعه برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، خدمات مشاوره ای سایت در اختیار شماست. باعث افتخار است که بیان کنم بعد از اتمام کنکور نیز ارتباط ما با شما قطع نمی شود و شما می توانید از دیگر خدمات این سایت که البته متعلق به اعضا می باشد، استفاده کنید. خدمات ارایه شده در این قسمت عبارتند از:
۱- دسترسی به منابع الکترونیکی(
e.Book) زبان اصلی، رایج در دانشگاههای معتبر
۲- دسترسی به داده های آماری و سری های زمانی اقتصادی کشور
۳- گزیده اخبار و اطلاعات اقتصادی روز
۴- بررسی فرصتهای شغلی و بازار کار
۵- لینک به سایر سایتهای اقتصادی


*برای گرفتن اطلاعات مورد نظر خود درمورد منابع ارشد, سئوالات کنکور و
 … به این سایت ها میتوانید مراجعه کنید:

۱- eghtesad.info

2- eghtesadomid.blogfa.com
3-
www.arshad.ir
4-
www.sanjesh.org

*برای اتصال به سایر دانشگاه هاجهت گرفتن اطلاعات در مورد رشته های موجود و ظرفیت قبولی وشرایط و… از طریقyahooدانشگاه مورد نظر را تایپ نمایید و وارد سایت آن شوید.

*کتاب های تست برای دروس اقتصادی:

۱٫ اقتصاد خرد: ** دکتر تیمور محمدی

دکتر نظری

۲٫ اقصاد کلان : **دکتر رحمانی

دکترنظری

*کتاب های منبع برای مطالعه:
۱
٫اقتصاد خرد :منکیو۲۰۰۴(ترجمه دکتر ارباب)
سالواتوره۲۰۰۶(ترجمه دکتر ارباب)
برای رشته اقتصاد: خرد شاکری و خرد فرگوسن توصیه میشود اضافه شود.
اقتصاد کلان: درنبوش و فیشر (ترجمه دکتر منجذب و دکتردادگر) +اقتصاد کلان دو

و تالیف دکترر رحمانی + دکتر شاکری

نکته:برای کنکور ارشد اقتصاد هم جلد ۱وهم جلد۲مطالعه شود، ولی برای ارشد مدیریت جلد۱ کافی است.

*نکات قابل توجه:
۱
٫برای شرکت درکلاس های امادگی ارشد به صورت استادی گزینش کنید وشرکت کنید. مثلا برای اقتصاد در کلاس های دکتر رحمانی در موسسه …….. یا دکترمحمدی در موسسه ……… شرکت کنید.
۲
٫موسسات امادگی ارشد جزواتی در اختیار ثبت نام کنندگان قرار می دهند که میتوانید از قبول شدگان قبلی بگیرید.

۳٫مشورت با قبول شدگان کارشناسی ارشد میتواند به شما در زمینه ی نحوه ی مطالعه کمک شایانی کند.(مثلا دانشکده اقتصاد تهران یا حسابداری یا … ). دانشجوبان ارشد دانشکده علوم اقتصادی هم میتوانند به شما کمک کنند.

۴٫اگر می خواهید رشته تان را عوض کنید(مثلا مدیریت به اقتصاد)سعی کنید در کلاس هایی که درس ان را نگذرانده اید مستمع ازاد شرکت کنید.

۵٫ترمی که می خواهید ازمون فوق لیسانس بدهید یا مرخصی تحصیلی بگیرید یا دروس مرتبط با ازمون کارشناسی ارشد را بردارید.

۶٫سعی کنید تا پایان تابستان تمامی کتب وکلاس ها و دروسی که باید خوانده شود تمام شود تا از مهر یا حداکثر ابان دوره شود .(دوره مهم ترین بخش مطالعه را در بر میگیرد)

خدایا به من کمک کن تا بتوانم با ادامه تحصیل بهتر به کشورم خدمت کنم.

منبع eghtesad.infoبا اندکی تصرف

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد