اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@
اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@

برنامه ای ۶ ماهه برای کنکور ارشد اقتصاد

نیتم این بود (شاید، یادم نیست) که اگر رتبه نسبتا خوبی کسب کردم، تجربیاتم را که عمده اش را از دیگران آموختم بنویسم. البته به هیچ وجه به این یک نظر که مال من هست توجه نکنید و از بقیه هم بپرسید. در مورد این نسخه می توانم بگم اگر برگردم حتما خودم اجرا کننده آن خواهم بود. یعنی این برنامه، طرح اصلاح شده سال پیش خودم است.

   

 نیتم این بود (شاید، یادم نیست) که اگر رتبه نسبتا خوبی کسب کردم، تجربیاتم را که عمده اش را از دیگران آموختم بنویسم. البته به هیچ وجه به این یک نظر که مال من هست توجه نکنید و از بقیه هم بپرسید. در مورد این نسخه می توانم بگم اگر برگردم حتما خودم اجرا کننده آن خواهم بود. یعنی این برنامه، طرح اصلاح شده سال پیش خودم است.

توجه: این نسخه برای کسانی است که می خواهند رتبه زیر صد بیاورند یا کسانی که می خواهند ارشد اقتصاد روزانه در دانشکده های خوب ایران بخوانند.

چند نکته کلی:

* توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین را فراموش نکنید.

* کنکور اقتصاد ۱۵۰ سوال دارد که باید در ۲۱۰ دقیقه پاسخ داده شود. ۳۰ سوال زبان که در سه بخش است. بخش اول ۱۰ تست از لغات، بخش دوم ۵ تست از گرامر، بخش سوم سه تا متن تخصصی راجع به اقتصاد. ۲۵ سوال اقتصاد خرد، ۲۵ سوال اقتصاد کلان، ۲۵ سوال ریاضی، ۲۰ سوال آمار و ۲۵ سوال از مجموعه دروس تخصصی( شامل: بخش عمومی، تجارت و مالیه بین الملل، پول و بانکداری و اقتصاد اسلامی. هر کدام پنج سوال)

* ترتیب زدن تست هایتان بهتر است این طور باشد: خرد-کلان-ریاضی-آمار- دروس تخصصی- زبان – مرور

* برای کنکور اقتصاد نهایتا در شش ماه می توان جمع بندی مناسبی داشت(از ابتدای شهریور تا انتهای بهمن). البته برای کسانی که گمان دارند ضعف بیشتری دارند یا پایه مناسبی ندارند می توان دو ماه تیر و مرداد را هم اضافه کرد.

* موسساتی که آزمون برگزار می کنند خیلی تفاوتی عجیبی با هم ندارند. یا حداقل با بررسی هایی که من کردم بزرگانشون تفاوت زیادی ندارند. ماهان جامعه آماری زیادی دارد و در قد و قواره های یک موسسه کاربلد ظاهر شده است. پورتالش مشورت های خوبی می دهد که اگر عضوش هم نباشید می توانید از برخی خدماتش استفاده کنید. پارسه حقیقتا شیک است و برنامه ریزی اش به عنوان نقطه قوت اش عالی بود. به دوستان فراوان گفتم اگر تا روز قبل از کنکور کمی دلخوری از انتخاب پارسه داشتم(بیشتر به خاطر طراحی سوالات در چند آزمون اول)، روز بعد کنکور از انتخابم به دلایل مختلف راضی بودم. اوکسین، مدرسان شریف در رده های بعدی هستند. چند تا موسسه کم تر معروف هم وجود دارند که معمولا کسی سراغشون نمیره.

* بند قبلی نشان می دهد که کاملا اصرار بر این دارم که در یک موسسه برای آزمون شرکت کنید. شما هشت مرحله آزمون دارید که عمدتا به ترتیب درصد حجم از مطالب ۱۰۰،۱۰۰،۵۰،۲۵،۲۵،۵۰،۲۵،۲۵  درصدی هستند.

* روز آزمون درس نخوانید و به بررسی آزمون بسنده کنید. همین جا بگویم که رتبه و تراز آزمون اهمیتش بیشتر در حد انگیزشی ست و به لحاظ آماری ارتباط اساسی بین نتیجه کنکور و نتایج آزمون های آزمایشی وجود ندارد.

* در ایام کنکور دو حالت وجود داره. یا در حال تحصیل هستید(ترم ۷ یا ۹ یا؟!) و یا فارغ التحصیل شده اید. به نظر من اگر دانشجو هستید مرخصی نگیرید و سعی کنید واحد کم و مرتبط با دروس تخصصی بردارید(اگر دانشجو اقتصادید) و اگر مرخصی گرفتید یا دانشجو نیستید یک کلاس آموزشی بروید.(ریاضی یا آمار برای علوم انسانی که در اکثر شهرها برگزار می شود.) هر چند کلاس نروید هم چیزی را از دست ندادید. توصیه ام بیشتر از این جهت است که به فضای درسی وصل باشید.

* به کاغذ رو بیارید و همه چیز رو مکتوب کنید. اهدافتون، برنامه هاتون، تجربه هاتون.  بین دو آزمون آزمایشی دو هفته وقت دارید. حتما برنامه روزانه تان را با تمام جزییات بنویسید. خیلی کمک می کند.

* شدیدا توصیه به خلاصه نویسی می کنم. یک بار نه چند بار. خلاصه کردن خلاصه نویسی ها را نیز فراموش نکنید.

* به اینترنت وصل باشید. به سایت های موسسات سر بزنید. اسامی رتبه های برتر را سرچ کنید. دانشکده های اقتصاد ایران را مرور کنید. همین سایت اقتصاد دات اینفو رو از دست ندید. خلاصه همیشه سعی کنید خودتون رو به روز نگه دارید. یعنی بتونید چند ساعت پشت سر هم با اطلاعاتی که دارید از اقتصاد و کنکور ارشدش حرف بزنید.

* به نظرم بسته های یک و نیم ساعته برای دروس مختلف بهترین تقسیم بندی ست. لذا شما روز ۴ تا ۶ بسته یعنی روزی ۶ تا ۹ ساعت باید درس بخوانید. من خرد و ریاضی را با هم و کلان و آمار را نیز با هم دو روز، دو روز می خواندم. یعنی دو روز مثلا شنبه و یکشنبه خرد و ریاضی می خواندم. دوشنبه و سه شنبه را کلان و آمار. طبیعتا میزان وقت گزاری برای خرد و کلان دو برابر ریاضی و آمار بود. دروس تخصصی و زبان نیز تقریبا در برنامه روزانه جای داشت.

* اگر منابعتان را انتخاب کردید، دیگر تردید زیادی به خرج ندهید و سعی کنید بر همان مسیر محکم حرکت کنید. از این شاخه به آن شاخه نپرید. هر روز از دوستانتان می شنوید که فلان کتاب هم خوبه. اگر خیلی به حرف سایرین گوش کنید، پراکندگی منابع اذیتتان می کند.

* از الان بدانید که حداقل ربع قسمت از کنکور مطابق سلیقه شما نیست. همیشه غافلگیر می شود(مثل خرد امسال). یعنی روز کنکور یک چهارم کلیه مسائل بر وفق مرادتان نیست. خدا رو شکر کنید و بخواهید که بقیه اش باشد.

* مداد با نوک نرم و پاک کن و تغذیه مناسب و ساعت خواب رو هم که …!

* شاید این یکی نشد باشد ولی سعی کنید، یک دوست و مشاور (تخصصی اقتصاد) همراه خود داشته باشید. پورتال مشاوره ماهان گزینه خوبی به عنوان مشاور است ولی دوست نیست. من خوشبختانه از دو دوست و مشاورخوب (س.ج و م.ب) برخوردار بودیم که از همین جا مراتب تشکرم را ازشان اعلام می کنم. مشاورم در پارسه ( پ.م) نیز کمک های بسیار خوبی کرد.

* به سوالات پنج سال آخر مانده به کنکور به هیچ وجه دست نزدید تا تازگی خود را برای آزمون های جامع نزدیک کنکور حفظ کنند.

* هنگام تست زدن حتما علامت گذاری خاصی برای تست های مختلف که سخت بودن، آسون بودن، اشتباه کردن، زمان بر بودن و غیره را در زمان مراجعه مجدد برایتان ساده کند، را انجام دهید.

* تست را زمان دار بزنید و حتما در پاسخ نامه شکیل و رسمی وارد کنید. در ضمن تست شک دار نزنید. خواهشا نزنید. تو رو خدا نزنید. شما قرار نیست همه تست ها را جواب بدهید. فقط آن هایی که بلد هستید را جواب بدهید.

* بعد از خواندن ریاضی و آمار بلافاصله تست بزنید ایرادی ندارد. ولی بعد از خرد و کلان و دروس تخصصی فاصله بیاندازید(تا دو روز) و بعد تست بزنید.

* عجله ای برای زدن تست نداشته باشید. مسئله را بخوانید. چند ثانیه فکر کنید و روش حل را در ذهنتان مرور کنید. زمان مورد نیاز برای حل مسئله را صرف کنید و چند ثانیه بعد از رسیدن به جواب مسیرتان را مرور کنید و گزینه را با دقت وارد پاسخ نامه کنید. اوایل در تست زنی و حتی آزمون ها اشتباهات بچه گانه و فاحشی انجام خواهید داد که عمدتا ناشی از بی دقتی است. سعی کنید شناسایی و برطرفش کنید.

* حتما تست هایی که می زنید را بررسی کنید. پاسخ نامه تشریحی هر کتاب تستی را که دارید را بارها بخوانید.

* زمان را برای درس ها طوری تقسیم کنید که وقت برای دور دوم داشته باشید. به نظر من برای خرد و کلان هر کدام ۳۵ دقیقه و برای ریاضی و آمار هر کدام ۲۵ دقیقه و برای دروس تخصصی ۳۰ ، زبان ۲۰ و مرور ۴۰ دقیقه زمان بندی کنید. البته من جای شما بودم برای مرور همین زمان را اختصاص می دادم. چون در دور دوم قطعا شما تست هایی را می توانید حل کنید که در دور اول فکرش را هم نمی کردید.

* بودجه بندی سوالات موجوده. نگاهی بیاندازید. خصوصا در مورد ریاضی و آمار می توانید یکی دو تا سرفصل را حذف کنید.

* رقابت اصلی در کنکور ارشد همان دو ماه آخر منتهی به کنکور است. لذا سوختتان را سهمیه بندی کنید تا در دو ماه آخر کم نیاورید.

* نا امید نشوید. همیشه یک نقطه روشن کم کم به چراغ هالوژنی برایتان تبدیل می شود. باور کنید. به بعد کنکور و راحتی و آسایش آن فکر کنید.

* مطمئن باشید اگر به طور نسبی خوب خوانده باشید، روز کنکور آرامش دارید و خود به خود تمرکزتان فقط روی سوالات می رود.

* اگر توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین را فراموش کردید، در این بند یادآوری کنم یاد خدا آرامش بخش دلهاست.

* چیزهای پراکنده دیگری نیز به ذهنم می آید که احتمال زیاد خودتون در چند هفته اول درس خوندن به آن ها خواهید رسید. به سایر دوستانم هم گفتم. نیمی از برنامه ریزی برای خواندن کنکور این هایی ست که من و سایرین میگیم. نیمی دیگر خلاقیت، ابتکار و کشف خودتان است که چه روش ها و مسیرهایی را انتخاب کنید.

حالا می رسیم به بخش دروس: در مورد هر درس نکات و ریزه کاری هایی وجود داره که خودتون بعد از مدتی متوجه می شوید. من سعی می کنم بیشتر مسیر کلی و کتاب ها رو بنویسم. کتاب هایی که خاکستری شدند به نظر من اهمیت کمتری دارند.

زبان: هدف در زبان حداکثر ۵۰ درصد است. یعنی بیشتر نیمه دوم سوالات که متون تخصصی است. از ۱۵ تا اول احتمالا یک یا دو تست را می توان زد ولی بقیه به واقع سختند. از ۱۵ تای دوم هم شما باید متن را درست بخوانید و بفهمید. اول سوالات را بخوانید تا فضای کلی در دستتان باشد. سوالات کنکور به مراتب از آزمون های آزمایشی سخت ترند ولی درصد مثبت برای شما هر چند اندک می توان برتری به بار بیاورد. کاری که باید بکنید این است که روزی چند لغت حفظ کنید. همین! می توانید واژه نامه آخر کتاب زیر را کپی کنید تا کارتان راحت تر شود. متن هم بخوانید. به نظرم متن های همان آزمون های آزمایشی که می دهید برای با طراوت ماندن ذهنتان کافی ست.

کتب پیشنهادی: کتاب زبان تخصصی اقتصاد/ نوشته رضا آذری محبی/ نگاه دانش

کتاب زبان تخصصی پارسه (و یا سایر موسسات)

کتاب های زبان عمومی توصیه شده برای همگان مثل ۵۰۴ واژه و …

دو کتاب زبان عمومی و زبان تخصصی سمت

اقتصاد خرد: بخوانید، خلاصه نویسی کنید، بفهمید و تست بزنید. خرد اولش سخت به نظر میاد ولی بعدا آسون میشه. اگر کتاب هایی که نوشتم رو به ترتیب اولویت بخوانید چیزی کم نخواهید داشت. یک نکته در مورد تست های خرد و حتی کلان همین جا بگم و اون اینه که اولین جوابی که به ذهنتون میرسه تقریبا همیشه غلطه! اگه باور ندارین بعدا باورتون میشه!

کتب پیشنهادی: اقتصاد خرد/ دکتر محسن نظری/ پوران پژوهش

جزوه دست نویس کلاس های آمادگی ارشد دانشکده اقتصاد علامه/ دکتر تیمور محمدی

اقتصاد خرد ۲ / دکتر عباس شاکری/ نی  

۲۰۰۰ تست اقتصاد خرد/ دکتر تیمور محمدی/ ترمه

اقتصاد خرد/ فرگوسن/ نشردانشگاهی

۲۰۰۰ تست اقتصاد خرد/ دکتر محسن نظری / نگاه دانش

(من نخوندم ولی بعضیا بعضن توصیه کردن: خرد دکتر ابونوری/ خرد مشرف جوادی)

اقتصاد کلان: برخلاف خرد، کلان اولش آسون به نظر میاد ولی بعدش اساسی سخت میشه! کتاب کلان دکتر شاکری را نخوانید بلکه بخورید! از روی جلد اول تا پشت جلد دوم همه را بخوانید. خلاصه نویسی کنید و خلاصه هایتان را هر چند وقت یک بار اصلاح کنید. جاهایی که کم می آورید بروید سراغ کلان دکتر رحمانی و بعد دوباره بیایید سراغ کلان دکتر شاکری. حل مسائلش را هم بخوانید. دوستان به صورت مشارکتی در سایت اقتصاد دات اینفو چند صد تست از کتاب دکتر شاکری طرح کردند. از آن ها هم استفاده کنید.

کتب پیشنهادی: دو جلدی اقتصاد کلان+ حل مسائل/ دکتر عباس شاکری/ نویسا یا رافع

دو جلدی اقتصاد کلان/ دکتر تیمور رحمانی/ برادران

۲۰۰۰ تست اقتصاد کلان/ دکتر تیمور رحمانی/ ترمه

۲۰۰۰ تست اقتصاد کلان/ دکتر محسن نظری/ نگاه دانش

ریاضی: برای ریاضی اولین کتابی که نوشتم به تنهایی کافی ست. اگر وقت دارید به سراغ بعدی ها بروید. ریاضی را باید زیاد تمرین کنید و تست بزنید. متن کتاب دکتر ناصحی فر روان تر و خود کتاب کم حجم تر است ولی کتاب رنجبران به مراتب کامل تر و جامع تر می باشد. اگر خیلی ضعف دارید کتاب تشریحی دکتر پورکاظمی را بخوانید. البته حذفیات زیاد داره که اگر با سرفصل کتاب تستتان تطبیق دهید متوجه می شوید. در ضمن از تکنیک جایگذاری گزینه ها فراموش نکنید که حداقل دو سوال را می توانید سریع پاسخ دهید.

کتب پیشنهادی: ریاضیات و کاربرد در اقتصاد / دکتر هادی رنجبران/ اثبات

ریاضیات کاربردی/ دکتر وحید ناصحی فر/ پوران پژوهش

ریاضیات عمومی (دوجلدی زرد و سبز)/ دکتر پورکاظمی/ نی (تشریحی)

ریاضیات و کاربرد آن در اقتصاد/ کاوه حسین پناهی/ نشر دانشگاهی

(من نخوندم ولی بعضیا بعضن توصیه کردن: ریاضیات محمودیان)

آمار: شاید چالشی ترین درس لیست آمار باشد. برای آمار هم شما باید کتاب مهندس طورانی را بخورید و برای تست بیشتر از کتاب دکتر رنجبران استفاده کنید. تمرین زیاد و مرور همیشه خلاصه نویسی ها راهی برای جلوگیری از فراموش کردن آمار است. کتابی که از دکتر نوفرستی توصیه می شود آن جلد سبز قدیمی ست که احتمالا وقت زیادی خواندن آن از شما می گیرد. کتاب آمار جدیدی نیز از ایشان چاپ شده که من از نزدیک ندیدم ولی حتما خوب است. برای تشریحی خواندن آمار هم اگر زمان دارید انجامش دهید وگرنه کتاب مهندس طورانی به معنی واقعی کلمه عالی ست.

کتب پیشنهادی: آمار و احتمال برای علوم انسانی/ مهندس محسن طورانی/ پارسه

آمار و احتمال و کاربرد در اقتصاد/ دکتر هادی رنجبران/ اثبات

آمار در اقتصاد و بازرگانی/ دکتر محمد نوفرستی/ رسا (تشریحی)

دروس تخصصی: مبهم ترین بخش کنکور همین مجموعه دروس تخصصی ست. کسانی که می خواهند برتری نسبت به سایرین داشته باشند باید این بخش رو جدی بگیرند. سعی کنید هر روز یک بسته یک و نیم ساعته را بهش اختصاص بدین. و اگر ضعف پایه ای دارید حتما کتب تشریحی زیر را بخوانید. کتاب مدرسان شریف از بقیه بهتره. مخصوصا برای بخش عمومی،تجارت و مالیه و پول و بانک ولی برای اقتصاد اسلامی حتما کتاب اصلی رو بخونید. حجمش خیلی زیاد نیست. در این بخش گوش به زنگ باشید که اگر جزوه ای یا کتاب تست خاصی منتشر شد و سر و صدا به پا کرد، تهیه اش کنید.

کتب پیشنهادی: کتاب مجموعه دروس تخصصی اقتصاد مدرسان شریف ( و یا سایر موسسات)

منابع تشریحی: پول و بانکداری: سه فصل پول؛ کتاب کلان دکتر عباس شاکری

اقتصاد اسلامی: مبانی فقهی اقتصاد اسلامی؛ پورمند و کرمی/ پژوهشگاه حوزه و اندیشه

تجارت: سالواتوره، ترجمه دکتر ارباب / نی

مالیه: سالواتوره، ترجمه دکتر ارباب / نی + فصول اقتصاد کلان باز از کتاب کلان دکتر شاکری

بخش عمومی: دو جلد درآمدها و هزینه دکتر جمشید پژویان/ جنگل

جمع بندی:

از اول شهریور شروع کنید. در ماه اول بیشتر از شش ساعت نخوانید. خرد محسن نظری و کلان دکتر شاکری را یک بار بخوانید. فهرست کتاب های ریاضی و آمار و دروس تخصصی را نگاهی بیاندازید تا بفهمید چه چیزهایی را می خواهید بخوانید. اگر وقت کردید در تابستان دو کتاب ۲۰۰۰ تست دکتر محسن نظری را مروری بکنید.  روزانه چند لغت زبان را فراموش نکنید. از اول مهر برنامه ریزی دو هفته ای برای هر آزمون داشته باشید. (به احتمال قوی اولین آزمون نیمه مهر است). ساعت مطالعه را به نزدیک نه ساعت برسانید. به همین طریق با برنامه آزمون هایتان پیش بروید. اگر جایی ضعف بیشتری دارید تمرکزتان و وقت تان را روی آن بخش بیشتر کنید. دو روز آخر مانده به هر آزمون حتما مواد آزمون را مرور کنید. نکات کلی که در اول متن نوشتم را حتما به کار ببندید.

و من الله التوفیق

التماس دعا

نوشته علی هنرور eghtesad .info

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد