اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@
اقتصاد

اقتصاد

مطالب اقتصادی+دانلود کتاب ها و..> پیشنهادات و انتقادات تلگرام>> https://t.me/eco3blogsky ای دی eco3blog@

برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد2

نکاتی تجربی در رابطه با برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد: 

   

 *حتما حداقل از یکسال قبل مشخص کنید که می خواهید دقیقا چه رشته ای رو امتحان بدید.

*حتمااز یکسال قبل منابع رو بدست بیاورید (از نفرات برتر سالهای قبل می توانید سوال کنید یا از دانشگاههای مادر کشور)

*اگر تا کنکور ۲ سال یا بیشتر وقت دارید سعی کنید دروس پایه رو به طور کامل مسلط شوید (سایر دروس هم اگر وقت کردید بخوانید)دروس پایه درسهایی هستند که در کنکور به طور مستقیم از آنها سوال طرح نمی شوداما برای فهم دروس کنکوری مهم ولازم هستند:اگر فقط یکسال وقت دارید در برنامه هایتان ابتدا درس های پایه رو قرار بدید و دور دوم خلاصه نویسی کنید وکتاب پایه رو کنار بگذارید.

*بعد از هدف گذاری وتهیه منابع برنامه ریزی رو شروع کنید به این صورت که آن هم برای بلند مدت (۳ ماه وبیشتر برنامه طرح کنید مانند اینکه تعیین کنید که در ۳ ماه تابستان چه کتابهایی رو باید بخوانم،هم برای کوتاه مدت(روزانه و هفتگی)

*درس ها رو به صورت سبدی بخوانید یعنی در روز حداقل ۴ کتاب در برنامه داشته باشید.

*خودتان را ملزم رعایت برنامه کنید (البته لزومی نداردکه ۱۰۰ درصد منطبق شود)

*بعد از دروس پایه دروس کنکوری رو بخونید.

*خلاصه هاتون رو به ترتیب زمانی۲۴ ساعت،۴۸ ساعت،یک هفته،دوهفته ،سه هفته بعد از نوشتن بخوانید با این کار مطالب رو با پیوستگی لازم به حافظه بلند مدت می سپارید وتسلط شما بر درسها زیاد می شود (لازم نیست که تمام کتاب را خلاصه بنویسید بعد بخوانید،برحسب فصل بهتر است)

*وقتی نکات بالا رو انجام دادید وبه تست زنی رسیدید،سعی کنید بعد از مرور هر فصل روز بعد تست مطالب خوانده شده را بزنید،سعی کنید ازمیان تست ها،تست هایی که دارای نکات خاصی هستند یا با خواندن خلاصه ها نمی توانید جواب دهید ویا بسیار تکرار شده اند به عنوان نمونه انتخاب کنید وکنار آن علامت بزنیدو دور دوم تست زنی فقط همین تست ها را کار کنید (این روش در دوره های بعد نیز تکرار کنید تا اینکه در مرحله آخر،نزدیک کنکور تعداد تست های انتخابی به حد اقل برسد وسپس آن تست ها را به خلاصه اضافه کنید)

*وقتی خلاصه یک درس به طور کامل تمام شد کتابهای مربوط به آن را کنار بگذارید وخلاصه ها را در سبد درسی قرار دهید ومانند روش بالا در کنار سایر کتب بخوانید {مثلا برنامه فردا:۱-خرد۲-ریاضی۳- خلاصه های کلان}

*وقتی خلاصه نویسی همه درس ها وتست زنی شروع شد {یا نزدیک کنکور بودید حدودا یک ماه یا دوهفته قبل ازکنکور} دیگر شما باید فقط خلاصه ها را بخوانید ودر ضرورت لزوم به کتابها مراجعه کنید.

*در روزهای نزدیک به زمان برگزاری کنکور {یک ماه قبل یا دوهفته} شما مرتب خلاصه بخوانید وتست های نمونه را تمرین کنید ودر یک هفته مانده به کنکورتست های نمونه ای که بسیار مهم اند را یادداشت کنید وبه خلاصه ها اضافه کنید.

*برای خلاصه نویسی در نظر داشته باشید که شما باید مطالبی را انتخاب کنید که حکم ساقه مطالب را دارند وشما با دانستن آنها،بقیه ی شاخ وبرگ ودر واقع سایر مطالب را به یاد آورید.

*اگر می توانید در یک آزمون آزمایشی ثبت نام کنید که بخوانید و مرتب خود را ارزیابی کنید ولی لزومی ندارد که ۱۰۰ درصد خود را برای آزمون آماده کنیدمی توانید همان برنامه خودتان را اجرا کنید وبا آزمون ها بیشتر با دید آمادگی نگاه کنید وبه نتیجه آن حساس نباشید.

*****

*سعی کنید در محیطی آرام و کم رفت وآمد مطالعه کنید.

*دقت کنید که هم اتاقی تون درس خون،منظم و مثبت اندیش باشد (البته همیشه ایده آل فکر نکنید!)

*بعد از هدف گذاری اینکه می خواهید چه رشته ای وگرایش ودانشگاهی قبول شوید به طور مرتب انگیزه خود را تقویت کنید،انگیزه سوخت موتور موفقیت شماست،مرتب به موفقیت فکر کنید،مثبت اندیش باشید ودر ذهنیت خود از آینده،خود را موفق تصور کنید.

*(۱)هدف گذاری (۲)برنامه ریزی (۳)تلاش در تمامی مراحل بر خدا توکل کنید.

*از حسادت،مقایسه خود با دیگران (از نظر میزان خواندن،هوش و) جدا پرهیز کنید. البته سعی کنید همیشه دانشجو باشید ونکات مثبت ومفید را از هرکسی یاد بگیرید.

* فقط به هدف فکر کنید و روی آن تمرکز کنید وسایر مسائل را به حاشیه برانید وبدانید که ذره بین در صورتی می سوزاند که نور خورشید را در یک نقطه متمرکز کند.

* با ایجاد انگیزه ومثبت اندیشی و علاقه مندی درس بخوانید و از درس خواندن لذت ببرید. به قول فرانسیس بیکن: بعضی کتابها را باید چشید،بعضی دیگر را باید جوید وبعضی ها را باید قورت داد تا لذت آن را فهمید.

* اگر فکر می کنید که استعداد شما از کسانی که موفق می شوند کمتر است {که الزاما این گونه نیست} شما می توانید با تلاش بیشتر هر کمبودی را جبران کنید.

*سعی کنید برای مطالعه از میز و صندلی استفاده کنید و خود را به میز نزدیک کنید وزیاد روی کتاب خم نشوید، این باعث می شود از نظر دید،تسلط کافی بر کتاب را احساس کنید.

*سعی کنید مقدار ساعات وزمانهایی که مفید مطالعه می کنید را با زمان سنج اندازه بگیرید وداخل برنامه یادداشت کنید.

*سعی کنید از یک روزشمار استفاده کنید مثلا اگر یکسال به کنکور زمان دارید به صورت معکوس از ۳۶۵ شروع شود و یک برگ،یک برگ از آن بردارید (باعث ایجاد استرس مثبت می شود) بعضی کتابهای مفید برای موفقیت که حجم کمی دارند ومی توان سریع خواند:۱-کتاب”قورباقه ات را قورت بده”بریان تریسی وکتاب “اعتماد به نفس”سید مجتبی حورایی

مثال رتبه۹ کشور (کارشناسی ارشد اقتصاد۹۰)

من برای کنکور ۹۰ از۱۵ تیر۱۳۸۹ شروع کردم (البته قبلا دروس پایه را مرتب خوانده بودم مانند ریاضی پایه) رشته دبیرستانم ریاضی بود،قبل از تابستان ۸۹ هدف ومنابع را مشخص و آماده داشتم واز ۱۵ تیر شروع به برنامه ریزی کردم (البته هر چه زودتر شروع کنید بهتر است) وقرار گذاشتم که مثلا برای تابستان باید کتاب خرد سالواتوره،خرد۲شاکری،کلان تیمور رحمانی و کلان درنبوش و فیشر (۲ جلد)، ریاضی کنکور وآمار۱ و۲ وتجارت سالواتوره رو بخوانم بعد از تابستان حدود ۷۰ تا۸۰ درصد موارد بالا را مطالعه کرده بودم وبعد کم کم تا مهر در بعضی دروس دور اول را تمام کرده بودم و از مهرشروع کردم به خواندن برای دور دوم وهمزمان خلاصه برداری می کردم (اگر زودتر بتوانید به مرحله خلاصه برداری برسید درصد موفقیت شما افزایش می یابد) وهم کتاب تست نظری و۲۰۰۰ تست تیمور رحمانی وتست ریاضی وآمار را کار می کردم وهمواره تست های نمونه رو انتخاب می کردم.همواره درس هایی رو که ضریب بیشتری داشته در اولویت قرار می دادم مانند خرد وکلان ومعمولا بهترین زمانها را به این دو دروس اختصاص می دادم.بعدهر یک ساعت معمولا۵ تا حداکثر ۱۵ دقیقه استراحت می کردم،خوابم ۶ تا ۸ ساعت بود(حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه هم ظهرها)

دو هفته مانده به کنکور تقریبا فقط خلاصه ها را می خواندم البته دروس تخصصی رو در کل تا ۷۰ درصد رسیدم مرور کنم البته شما می توانید باشروع زودتر به مرور ۱۰۰ درصد برسید.

مقدار مطالعه من در کل،در مدت ۸ ماه،۱۶۵۴ ساعت بود که به طور متوسط روزانه۸/۷ ساعت البته من ترم قبل کنکور ۱۹ واحد داشتم شما می توانید با توجه به استعدادتون ومقدار تلاش مورد نیاز برای رسیدن به هدف مدت مطالعه خود را تنظیم کنیدمثلا من اقتصاد نظری دانشگاه تهران رو هدف گرفته بودم وسعی کردم روزانه ۱۰ ساعت به طور متوسط مطالعه داشته باشم که به۸/۷ توانستم برسم.

لیست منابع پیشنهادی برای اقتصاد:

اقتصاد خرد:خرد سالواتوره+خرد ۲ شاکری+تست نظری (پوران پژوهش)+جزوه تیمور محمدی

( اگر وقت بیشتری دارید۲۰۰۰ تست خرد نظری که تست تالیفی است روپیشنهاد می کنم)

تست های تالیفی کتاب تست پوران پژوهش نظری رو حتما بزنید.

اقتصاد کلان:تیمور رحمانی(۱)و(۲)+ کلان درنبوش و فیشر دو جلد +۲۰۰۰ تست تیمور رحمانی+کلان شاکری۱و۲(فصل های مربوطه)

ریاضی:یک کتاب پایه(درسی)+اگر ریاضی شما ضعیف است کتاب هادی رنجبران را بگیرید.

این کتاب بسیار مفصل است والبته کتاب بسیار کاملی است،اگر ریاضی شما متوسط است کتاب گاج را بخرید واگر متوسط به بالا کتاب ناصحی فر(پوران پژوهش)رو بگیرید.

آمار:یک کتاب پایه{نوفرستی یا عادل آذر}+تست آمار هادی رنجبران یا تست پوران پژوهش مخصوص اقتصاد برای آمار۱( آمار محسن طورانی هم هست که می تونید استفاده کنید یا به عنوان منبع تکمیلی در کنار رنجبران می تونید استفاده کنید) اگه وقت کمتری دارید طورانی رو با تست های کنکور رنجبران بزنید

مالیه:سالواتوره

تجارت:سالواتوره(+پور مقیم در صورتی که وقت دارید)

اقتصاد اسلامی:مبانی اقتصاد اسلامی کرمی وپورمند( اگه وقت زیادی دارید درامدی براقتصاد اسلامی حوزه و دانشگاه رو هم بخونید)

اقتصاد بخش عمومی:پور مقیم+قسمت های مربوط به خرد۲ شاکری

پول وارز وبانکداری:یوسف فرجی + بخش های مشترک با کلان ۲ شاکری

پنج درس تخصصی رو می تونید از روی کتاب مدرسان شریف (۵کتاب در یک جلد) که به صورت درس و تسته بزنید

 منبع: eghtesad.info

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد